Stefan Poutsma is drijvende kracht van Giao Bikes

Ex-wielerprof Stefan Poutsma is een van de drijvende krachten van Giao Bikes in Roden. Samen met André IJbema vormt hij het hart van het jonge fietsminnende bedrijf. Op zondag 2 juli staat Stefan aan de start van Haren-Haren. Als deelnemer, maar ook als trotse sponsor namens Giao Bikes.

Kun je je kort voorstellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan?

Mijn naam is Stefan Poutsma, 31 jaar. Oorspronkelijk kom ik uit Peize, maar ik ben nu al een aantal jaar woonachtig in Roden. Zelf heb ik semiprofessioneel gefietst in de jaren 2010-2017.

Wie waren je fietshelden toen jezelf prof was? Wie was je idool/voorbeeld?

Toen ik zelf fietste had ik niet echt meer een voorbeeld of iemand waar ik tegenop keek. Je bent dan veel meer op jezelf en met je eigen koers bezig. Voordat ik begon met fietsen was dat Lance Armstrong. Zelfs met de kennis van nu zie ik hem nog als een groot boegbeeld voor het fietsen.

Wie is je favoriet van nu? Waarom?

Ik heb nu veel bewondering voor jongens als Dylan van Baarle, met name omdat ik daar zelf nog mee heb gefietst. En natuurlijk geniet ik enorm van renners als Van der Poel en Van Aert, die de koers echt kleuren op hun eigen manier. De wil om te willen koersen en met passie koersen zie ik dan echt terug. Zelfs als Van der Poel terug wordt gepakt na een lange tijd solo gereden te hebben, heb ik echt van een koers genoten. Zo hoort de wielersport naar mijn idee te zijn. Het houdt het spel levend. Die passie breng ik ook graag over via Giao.

Wat heeft het profleven jou gebracht voor je maatschappelijke leven cq carrière?

De basis van mijn hedendaagse leven is begonnen met mijn passie voor fietsen. Dat is denk ik het grootste wat ik meeneem uit mijn tijd als renner. Als je fietsen niet leuk vindt, kun je ook niet op dat niveau fietsen zoals ik het heb gedaan. Ik doe nu weer iets wat ik echt leuk vind en daardoor heb ik niet vaak het gevoel dat ik echt aan het werk ben, ik ben altijd bezig met mijn hobby. In een koers kom je ontzettend veel tegenslagen tegen, waardoor je net even op een andere manier moet kijken. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ook nu goed met tegenslagen om weet te gaan.

Sinds wanneer bestaat Giao Bikes?

Giao bikes is voortgevloeid uit mijn eerdere bedrijf, waar ik me met name richtte op de begeleiding van wielrenners. Ik merkte al snel dat ik veel meer dingen leuk vond en dit een plek wilde geven binnen een groter geheel. Giao bikes bestaat officieel sinds 2020.

Wat zijn de uitdagingen voor Giao Bikes?

Ons motto is om elke fietser mee te nemen in de volledige beleving. We willen graag een kleinschalig bedrijf blijven, zodat we elke klant zo goed mogelijk kunnen helpen in het hele proces. We willen de uitstraling hebben van een écht fietsenmerk, met een benadering waarin persoonlijkheid voorop staat.

Wat zijn volgens jou de trends in de fietswereld die iedereen zeker moet gaan volgen?

Wat lang leek op een hype was het gravelbiken, maar we zien, gelukkig, dat dit een blijvertje is. Steeds meer mensen ontdekken de vrijheid van een gravelfiets. Dit zie je bijvoorbeeld aan het pasgeleden georganiseerde WK gravel. Je ziet tegenwoordig ook dat veel mensen er meer voor over hebben om echt iets unieks in huis te halen, iets wat niet in elke fietsenwinkel terug te vinden is. Wil je écht op de hoogte te blijven van de laatste trends omtrent materiaal en dergelijke, dan raad ik je aan om te luisteren naar Giao Bikes de podcast!

Wat is de beste tip die je aan beginnende fietsers kunt geven?

Doe een bikefitting voordat je een dure fiets aanschaft! Het geeft zoveel meer plezier om fijn op je fiets zitten, dan wanneer je na een aantal 100 kilometers erachter komt dat het toch niet helemaal de juiste maat blijkt te zijn op basis van alleen je lengte en postuur. En heb vooral veel plezier in het fietsen. Focus je niet op de cijfers en randzaken, maar stap op de fiets en laat je trappers lekker ronddraaien.

Zondag 2 juli Haren-Haren, sta jij aan de start van de 10de editie?

We staan zeker weten aan de start van deze toertocht. Het liefst met een zo’n groot mogelijke groep Giao fietsers voor de langste afstand.